Wyspy Normandzkie i Wyspa Man mają status dependencji Korony brytyjskiej. Archipelag Wysp Normandzkich leży na Kanale La Manche u wybrzeży Normandii. Składa się z dwóch głównych wysp: Jersey i Guernsey. Te dwa regiony podlegają oddzielnej administracji z własnym, niezależnym prawem, wyborami oraz organami przedstawicielskimi regulowanymi odgórnie przez stolice: St. Helier (Jersey) i St. Peter Port (Guernsey). Cały archipelag obejmuje powierzchnię blisko 75 mil kwadratowych, z populacją liczącą blisko 165 tysięcy mieszkańców.
Wyspa Man, ze stolicą w Douglas, znajduje się na Morzu Irlandzkim i mimo, że jest jednostką samorządną, polityka zagraniczna oraz obronna pozostają w gestii rządu brytyjskiego. Słynąca z corocznej imprezy motocyklowej TT. Powierzchnia wyspy to prawie 221 mil kwadratowych, a populacja to 85 tys. mieszkańców.
Wszystkie 3 dependencje, ponieważ są wyspami, są całkowicie uzależnione od połączeń promowych. Wyspa Man obsługiwana jest przez armatora Isle of Man Steam Packet, szczycącego się faktem, że jest najstarszym na świecie nieprzerwanie działającym armatorem pasażerskim. Z portu Douglas dostępne są przeprawy promowe do Heysham i Liverpoolu w Anglii, do Belfastu w Irlandii Północnej i Dublina w Republice Irlandii. Dostępne trasy promowe z Liverpoolu, Belfastu i Dublina należą do kategorii szybkich i nie są przeznaczone dla wszystkich typów pojazdów towarowych.
Przeprawy promowe na Wyspy Normandzkie obsługuje armator Condor Ferries, udostępniając połączenia z Poole, Portsmouth i Weymouth w Wielkiej Brytanii oraz Saint-Malo we Francji. Trzeba mieć na uwadze, że przeprawy z Poole i Weymouth są obsługiwane przez katamarany, z tego powodu nie nadają się do transportu pojazdów ciężarowych takich jak tiry, ale tylko mniejszych pojazdów jak busy o wymiarach do 3,1 m wysokości, 6,5 m długości i do maksymalnej wagi 3,5 ton.
Jersey, Guernsey i Wyspa Man mają własną walutę na takich samych zasadach, jak Szkocja i Irlandia Północna, dlatego transakcje handlowe możliwe są nie tylko w lokalnej walucie, ale również w funtach, akceptowanych na wszystkich trzech wyspach. Lokalne banknoty nie są prawnym środkiem płatniczym w Wielkiej Brytanii, lecz legalną walutą, stąd poszczególne podmioty gospodarcze mają prawo zadecydować o jej uznaniu. Zaleca się jednak, aby podczas pobytu na wyspach używać lokalnej waluty.
Po przybyciu na wyspę Jersey, kurierzy, kierowcy ciężarówek, busów i tirów przewożących ładunki powinni pamiętać o konieczności posiadania wypełnionego i podpisanego listu przewozowego odnośnie transportowanego towaru. Ogólny podatek od sprzedaży (G.S.T - General Sales Tax) jest opłacany w momencie przybycia na wyspę Jersey i wynosi £8,60 za tonę.
Kierowcy busów, ciężarówek i pojazdów dostawczych powinni być świadomi ograniczeń wagi i wymiarów pojazdów, które są bardziej restrykcyjne niż w Wielkiej Brytanii. Na terenie Guernsey ograniczenie szerokości wynosi 2,31 m, a wysokość pojazdu nie powinna wynosić więcej niż 3,65 m. Pojazdy typu ciężarówka objęte są dość sztywnymi ograniczeniami do 9,45 m długości i pojazdy przegubowe typu tir ograniczone są do długości 10,67 m. W przypadku ograniczeń wagowych, górna granica dla pojazdów dwuosiowych to 18 ton, trzyosiowych – 24 tony, a dla tych posiadających 4 lub więcej osi maksymalna waga to 28 ton (maksymalnie 9 ton na oś). Nieznaczne różnice co do restrykcji obowiązują na terenie Jersey z nieco węższym ograniczenie szerokości do 2,3 m. Ograniczenia wagowe są takie same jak na wyspie Guernsey z maksymalną długością do 11 m dla pojazdów przegubowych, 9,3 m dla ciężarówek i 6,7 m dla naczep. Obowiązuje również maksymalne ograniczenie wagowe 32 tony z maksymalnym naciskiem na oś wynoszącym 10,5 tony.
Pojazdy przekraczające powyższe ograniczenia wymiarowe i wagowe planujące transport na Wyspy Normandzkie proszone są kontakt w sprawie uzyskania oficjalnego pozwolenia od:
Traffic Services Officer
States of Guernsey Environment DepartmentPO Box 145
Bulwer Ave.
St. Sampsons
GUERNSEY
GY1 3HY
Telefon: 01481 243400
www.gov.gg
Na wyspie Jersey wymagane jest płatne pozwolenie P30, które należy otrzymać od:
Inspektorat Ruchu Drogowego,
Wydział Standardów dla Kierowców i Pojazdów
La Route de Veulle
La Collette
St. Helier
JERSEY
JE1 3UE
Telefon: 01534 448600
www.dvs.gov.je
Ograniczenia szybkości na wyspie Guernsey dla pojazdów przewożących towar o masie większej niż 2 tony wynoszą 40 km/h na wszystkich typach dróg. Limit poruszania się z prędkością 40 km/h na obszarze zabudowanym oraz 55 km/h poza miastem obowiązuje wszystkie pojazdy. Na terenie Jersey istnieje obowiązek przestrzegania czterech stref prędkości: 65 km/h, 50 km/h, 33 km/h i 25 km/h na godzinę. Kierowcy pojazdów ciężarowych przekraczających 3,5 t masy całkowitej są ograniczeni limitem prędkości 50 km/h w strefie 65 km/h. Warto również pamiętać, że używanie telefonu komórkowego podczas prowadzenia pojazdu jest na Jersey uważane za przestępstwo.
Duża Ilość dróg na wyspie Man podlega specyficznym ograniczeniom masy pojazdów i jeśli jedna oś przekracza 10,17 ton, wówczas wymagane jest uzyskanie pozwolenia od:
Wydział Infrastruktury Wyspy Man
Terminal morski
Douglas, Isle of Man
IM1 2RF
Telefon: 01624 686904
E-mail: driversandvehicles@gov.im
Na Wyspie Man maksymalne wymiary pojazdów to 2,55 m szerokości (2,3 m jeżeli jest to pociąg drogowy), 4,75 m wysokości, 16,5 długości dla tirów, 18,75 m dla pociągów drogowych i 12m dla ciężarówek. Pojazdy ciężarowe ograniczone są do 17 t wagi dla 2 osi, 25 ton dla 3 osi i 31 ton dla 4 lub więcej osi. Pojazdy przegubowe są ograniczone do 32,52 ton (4 lub więcej osi) na całym terenie wyspy. 38 ton to wartość dozwolona na niektórych trasach przy 5 lub więcej osiach, jak również 44 t przy 6 osiach z zawieszeniem pneumatycznym i systemem ABS. Wielkość pojazdu ma wpływ na dopuszczalne limity prędkości na Wyspie Man. Ograniczenie 95 km/h obowiązuje dla pojazdów do 3,5 tony, pojazdy od 3,5 t do 7,5 t obowiązuje 80 km/h, a pojazdy przekraczające 7,5 tony i te holujące naczepy ograniczone są limitem 65 km/h. Kurierzy, kierowcy busów, ciężarówek i pojazdów dostawczych powinni mieć świadomość, że każdy pojazd transportujący towary powinien posiadać w kabinie specjalne zawiadomienie odnoszące się do maksymalnej dozwolonej prędkości, jak również tachograf monitorujący godziny pracy kierowcy.