Słynąca z wybrzeża fiordowego Norwegia jest najbardziej wysuniętym na północ krajem Europy. Norwegia prawie na całej swojej długości (1619 km) graniczy ze Szwecją, a od północy z Rosją i Finlandią. Stolicą Norwegii jest Oslo z populacją liczącą ponad 5 milionów mieszkańców. Kraj słynie z bogactwa w surowce naturalne: gaz, ropę naftową i minerały, generując jeden z najwyższych poziomów dochodu na świecie. Dostępne są regularne połączenia promowe obsługiwane przez armatora Colorline pomiędzy Hirtshals w Danii a Larvik i Kristiansand w Norwegii, jak również trasy między Stromstad w Szwecji i Sandefjord w Norwegii oraz z Kiel w Niemczech do Oslo w Norwegii. Fjord Lines oferują połączenia z Hirtshals w Danii do trzech norweskich portów: Bergen, Stavanger i Langesund. Stena Line oferuje trasę między Frederikshavn w Danii do Oslo. Istnieje również bezpośrednie połączenie z Wielkiej Brytanii, z portu Immingham do Brevik, obsługiwane przez armatora DFDS.
Norwegia nie jest członkiem Unii Europejskiej, chociaż blisko współpracuje z UE. Obowiązująca waluta to korona norweska (NOK).
Kierowcy busów, ciężarówek i pojazdów dostawczych powinni podczas jazdy po Norwegii mieć przy sobie ważny paszport lub dowód osobisty, prawo jazdy oraz list właściciela pojazdu uprawniający do jego prowadzenia. Jeśli kierowcy będą przestrzegać regulacji unijnych określających czas jazdy, nie powinni napotkać na żadne problemy podczas pobytu w Norwegii. Zalecane jest posiadanie ubezpieczenia zielona karta, oryginalnego dowodu rejestracyjnego pojazdu, zaświadczenia o przydatności do ruchu drogowego, a tablica rejestracyjna pojazdu powinna posiadać oznaczenie kraju. Choć Norwegia nie jest członkiem wspólnoty UE, akceptowana jest dokumentacja tranzytowa i nie jest wymagane żadne specjalne pozwolenie na prowadzenie pojazdów zarejestrowanych w Polsce, natomiast obowiązkowe jest oddanie odprawie celnej pojazdów przy wjeździe do kraju.
W całej Norwegii istnieje wiele dróg płatnych, zarządzanych przez różne podmioty. Dzięki elektronicznemu systemowi poboru opłat Auto PASS, płacąc około 100 zł (200 NOK), można uzyskać zniżki za opłaty drogowe, a także ułatwić sobie przejazdy. Szczegółowe informacje dostępne są pod adresem: autopass@vegvesen.no.
W Norwegii, oprócz opłat drogowych, podatkowi podlega również olej napędowy. Pierwsza forma opłat podatkowych to niski podatek nałożony na olej napędowy w kolorze zielonym przeznaczony na użytek branży rolniczej i morskiej, kolejna forma to zwykły podatek w wysokości 2,72 NOK za litr obowiązująca pozostałe branże. Nieprawidłowe korzystanie z nisko- opodatkowanego zielonego oleju napędowego niesie za sobą grzywnę w wysokości 30.000 NOK (powyżej 15.000 zł). Olej napędowy w ilości do 600 litrów może być przywieziony do Norwegii bez obowiązku zapłaty cła.
Ograniczenia wagowe i wymiarowe pojazdów są stosunkowo mało uciążliwe z ograniczeniem 2,55 m szerokości i 12,4 m długości dla ciężarówek, 17 m dla pojazdów przegubowych i tirów oraz 18,5 m dla pociągów drogowych. 2-osiowe pojazdy ciężarowe są ograniczone wagowo do 19,5 t, a 3–osiowe do 26 t. W zależności od przestrzeni między osiami, maksymalna waga może wynieść do 31 t. Ograniczenia wagowe dla 3–osiowych tirów to 29,5 t, podczas gdy limit dla pojazdów 5/6–osiowych wynosi 46 t. Maksymalna waga dla pociągów drogowych wynosi 50 t. Chociaż nie ma ograniczeń wysokości, kierowcy powinni mieć na uwadze fakt, że w Norwegii istnieje szereg mostów i tuneli. Wszelkie odchylenia od powyższych norm powinny być zgłoszone do organu NPRA (Norweski Urząd Administracyjny ds. Dróg Publicznych), który udostępni mapę z oznaczonymi niskimi mostami i tunelami.
Norweski Urząd Administracyjny ds. Dróg Publicznych
Vegdirektoratet Grenseveien 92 Postboks 8412 DEP 0030 OSLO Tel 00 47 915 02030
NPRA oferuje również pomoc w zakresie przepisów dotyczących przewożenia materiałów niebezpiecznych ADR. Regulacje te są oddzielnie określone przez umowę poświęconą tematowi ADR na terenie Norwegii, z uwagi na dużą ilość tuneli drogowych rozciągających się po całym kraju.
Ograniczenia prędkości są standardowe i zależne od charakteru drogi. Wszystkie pojazdy są objęte limitem do 50 km/h na terenie zabudowanym, a poza nim, o ile nie wskazano inaczej, ograniczeniem 80km/h.
Prowadzenie pojazdu typu bus, ciężarówka czy tir nie jest zabronione podczas weekendów ani świąt publicznych. Z powodu dość ciężkich zim, w Norwegii możliwe są ograniczenia wprowadzone na czas złej pogody. Z powodu zimowych warunków pogodowych pojazdy powyżej 3,5 t muszą być wyposażone w odpowiednią liczbę łańcuchów śniegowych. Okres zimowy, w zależności od regionu, może się zacząć dość wcześnie, bo już 16 października, a koniec może przypaść na aż 30 kwietnia. Jeśli przewidywana jest jazda pojazdem po śniegu i lodzie, wówczas wymagane jest posiadanie opon zimowych. Dalsze wskazówki dotyczące jazdy podczas okresu zimowego można znaleźć na stronie www.vegvesen.no
Kurierzy, kierowcy busów, ciężarówek i pojazdów dostawczych muszą pamiętać o 24-godzinnym wymogu włączonych świateł, konieczności posiadania trójkąta ostrzegawczego i kamizelki odblaskowej, która musi znajdować się w zasięgu kierowcy. Korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy jest zabronione, a ciężarówki muszą być wyposażone w wizualnie wspomagany system cofania.
W nagłych wypadkach zaleca się skorzystanie z następujących numerów alarmowych:
Policja 112 Straż Pożarna 110 Pogotowie Ratunkowe 113 Jakikolwiek wypadek z udziałem zwierząt musi być zgłaszany pod numerem 175
Dodatkowych porad w sprawach transportowych udziela:
Norweski Urząd Transportu
Samferdselsdepartment Akersgade 59 Box 8010 N-0030 Oslo Tel 00 47 22 24 9090 Email: postmottak@sd.dep.no www.odin.dep.no
Norweskie Stowarzyszenie Przewoźników
Norges Lastebileier – Forbun (NLF) Postboks 4658 Thorvald Meyersgate 72 0506 Oslo Tel 00 47 22 03 3200 Email: post@lastebil.no