Dania z Kopenhagą jako stolicą jest najbardziej wysuniętym na południe krajem skandynawskim. Zajmuje powierzchnię 43000 kilometrów kwadratowych półwyspu Jutlandii i 443 wysp z których około 70 jest zamieszkane przez Królestwo Danii. Dzieli granicę tylko z jednym państwem drogą lądową – z Niemcami.Aczkolwiek połączona jest również od 1999 roku poprzez Most nad Sundem ze Szwecją.
Liczne trasy promowe łączą ją również ze Szwecją,Norwegią,Niemcami oraz Zjednoczonym Królestwem. COLORLINE uruchomiło serwisy promowe pomiędzy Norwegią a Danią na trasach pomiędzy Kristaiansand(Norwegia) a duńskim portem Hirtshals i Larvick. Częste przeprawy do i z Niemiec obsługiwane są przez SCANDLINES na trasach między Rodby i Puttgarden, Helsingor do Helsinborg oraz Gedser do Rostock. STENA LINE obsługuje trasy z Frederickshaven do Oslo (Norwegia) i Göteborg (Szwecja), a także z duńskiego portu Grenaa i Varberg w Szwecji. FJORDLINE oferuje usługi z norweskich portów Bergen, Stavanger i Langesund do portu w Hirtshals.DFDS to jedyny operator oferujący bezpośrednie połączenie promowe do Wielkiej Brytanii, trasą z Esbjerg do Immingham. DFDS obsługuje rownież trasę z Kopenhagi do Oslo (Norwegia).
Mimo iż Dania jest członkiem Unii Europejskiej zachowała swoją walutę narodową – koronę duńską.
Kierowcy towarowi tj. kurierzy,kierowcy ciężarówek,tirów są zobowiązani do posiadania pełnego paszportu, odpowiedniego do swojego kraju prawa jazdy, ewidencji godzin jazdy oraz dokumentu poświadczającego prawo do prowadzenia określonego pojazdu. Koniecznością jest również posiadanie ubezpieczenia Zielona Karta wraz z oryginalną dokumentacją. Krajowe tablice rejestracyjne powinny być przymocowane z tyłu pojazdu.
W Danii działa system Eurowiniet, w których samochody ciężarowe powyżej 12t, które są wykorzystywane do przewozu towarów zoobowiązane są do uiszczenia opłaty w zależności od ilości czasu spędzonego w kraju. Eurowiniety obowiązują również na drogach w Belgii, Luksemburgu, Holandii czy Szwecji, gdzie stosuje się dokładnie ten sam system płatności. W 2008 roku Eurowiniety papierowe zostały zastąpione formą elektroniczną i są płatne za pośrednictwem agentów kart paliwowych lub gotówką/kartą kredytową w maszynach dostępnych na stacjach benzynowych. Najczęstszym i najbardziej praktycznym sposobem zakupu jest strona internetowa: www.eurovignettes.eu/portal/pl/booking/
Opłaty są również stosowane na drogach za przejazd np. za przejazd przez most, który łączy wyspę Zelandię ,gdzie mieści się Kopenhaga oraz Fionia(główne miasto Odense). Po więcej informacji na temat tych płatności zobacz: uk.oresundsbron.com/page/976 .W Danii stosowane są następujące wymiary i wagi pojazdów: Ograniczenie wysokości do 4 m , Szerokość do 2,55 m (pojazdy chłodnicze do 2,6m) Ciężarówki o max długości 12m, Tiry przegubowe do 16,5 m ,Pociągi drogowe do 18,5 m ( aczkolwiek nowy program pilotażowy pozwoli na max. długość do od 20,75m do 25,25m).
W odniesieniu do ograniczenia masy brutto oś podwozia pod zabudowę bliźniaczą ograniczona jest do 18 ton, a potrójna do 26 ton. Pociągi drogowe ograniczone są pod względem masy w następujący sposób : trzy osie -28t, cztery osie-38 ton,pięć osi (3+2)- 44 tony , sześć osi – 48 ton, siedem osi – 54 tony, a nowe bardzo długie pojazdy do 60t.
Pojazdy przekraczające którekolwiek z wyżej wymaganych potrzebują specjalnego zezwolenia, które otrzymywane jest z :
Trafikstyrelsen
Może być również potrzebne zezwolenie od duńskiej policji , która posiada specjalny wydział :
Syd og Sonderjyllands Politi
Saertransportkontoret
Padborg Toldbodvej 8
DK-6330 Padborg
Tel: 0045 56429060
Email:siyl-uktransport@politi.dk
Kurierzy, kierowcy ciężarówek powinni pamiętać,że podczas jazdy w Danii wymogiem prawnym jest zapasowy komplet żarówek oraz trójkąt ostrzegawczy . Pasy bezpieczeństwa, konwertery, światła mijania włączone przez cały czas. Choć nie jest to obowiązkowe zaleca się także posiadać w pojeździe zestaw pierwszej pomocy, gaśnicę oraz kamizelkę . Telefony komórkowe mogą być używane wyłącznie poprzez zestaw głośnomówiący. A głębokość opon do 1,6 mm ( do 3,5t pojazd), powyżej 3,5 tony do 1,0 mm.
Dania posiada surowe przepisy dotyczące alkoholu we krwi, a jego dopuszczalny limit to 0,25 miligramów na milimetr krwi. ( Dla porównania w Wielkiej Brytanii wynosi on 0,8 miligramów).
Władze duńskie stosują system kar grzywny oraz punktów. Dotyczy to również zagranicznych kierowców . Koszt grzywny może różnić się w zależności od wykroczenia . Naruszenie przepisów prędkości i wykroczeń godzin jazdy może być karane grzywną nawet w wysokości 7000 duńskich koron.
Prędkośc na autostradzie ograniczona jest do 130 km/h choć na niektórych odcinkach obowiązuje 110 km/h , a czasami 90 km/h. Poza terenem zabudowanym obowiązuje 80 km/h, a w terenie zabudowanym do 50 km/h. Nie ma żadnych ograniczeń co do jazdy w niedziele i święta, aczkolwiek w okolicach Kopenhagi pojazdy powyżej 3,5 tony nie mogą korzystać z niektórych odcinków dróg np. przy przejściach dla pieszych.
Wyjątkiem są zwolnienia, które można uzyskać od duńskiej policji pod numerem: 0045 33141448
Niektóre odcinki autostrad od poniedziałku do piątku posiadają ograniczenia wyprzedzania od 06.00 do 18.00 . Wiele takich stref znajduje się wokół miast : Kopenhaga, Fredericksberg, Aalborg, Aarhus i Odense. Przepisy te dotyczą pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Dalsze i regularnie aktualizowane informacje znajdziesz na poniższych stronach:
greenzones.dk
lowemmisionzones.eu
W razie potrzeby nagłych przypadków policję,straż oraz pogotowie można powiadomić pod numerem tel. 112
Inne przydatne informacje oraz porady dotyczące jazdy w Danii można znaleźć na stronie:
Duński urząd transportu : www.trm.dk
Duńskie Stowarzyswzenie Kierowców: www.dta.eu
Duńskie Międzynarodowe Stowarzyszenie transportu: itd@itd.dk