Trudne warunki pogodowe na morzu jesienią i zimą mogą spowodować uszkodzenia zarówno ładunku, jak i pojazdu w którym jest on transportowany. Aby uniknąć niebezpiecznych i kosztownych problemów podczas przeprawy promowej, należy upewnić się, że ładunek został odpowiednio zabezpieczony.
Zgodnie z Kodeksem Drogowym Wydziału Transportu „Bezpieczeństwo ładunków w pojazdach”:
„Kierowcy zamierzający korzystać z przepraw promowych powinni upewnić się, że systemy mocowania ładunku są na tyle wytrzymałe, by sprostać warunkom zaistniałym ma morzu.”
Siły oddziaływania na pojazd i ładunek podczas przeprawy promowej są znacznie większe niż na drodze. Dlatego też należy pamiętać, by odpowiednio zabezpieczyć swój pojazd.
Jak odpowiednio zabezpieczyć ładunek?
- Ładunek powinien zostać odpowiednio zabezpieczony w obrębie naczepy
- Pojazdy ciężarowe oraz naczepy powinny posiadać punkty mocowania
- Naczepa powinna być zamknięta i zabezpieczona tak, by nie otworzyła się w trakcie przeprawy
- Naczepy, które przeprawiane są bez ciągnika powinny mieć osobne podpory, które będą w stanie wytrzymać trudne warunki podczas przeprawy promowej
- Pojazdy ciężarowe powinny być przymocowane łańcuchami. Pojazdy, które są przeprawiane bez kierowców (których masa całkowita nie przekracza 40t) muszą mieć 8 punktów mocowania, by zapobiec przemieszczaniu się podczas przeprawy promowej.
Brutto Masa Pojazdu | Min nr. mocowania pierścieni po obu stronach |
---|---|
3.5t ≤ GVM ≤ 20t | 2 |
20t < GVM ≤ 30t | 3 |
30t < GVM ≤ 40t | 4 |
Operator promowy ma prawo sprawdzić przed przeprawą, czy pojazdy oraz ładunki są odpowiednio zabezpieczone. Jakiekolwiek błędy, lub całkowity brak zabezpieczeń może spowodować zawieszenie przeprawy promowej do momentu, aż pojazd zostanie prawidłowo zabezpieczony.
Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w naszym przewodniku.