Aktualne dyskusje rządowe w sprawie Brexitu dotyczą zmian w odprawach celnych towarów. Patrząc na statystyki, około 60-70% towarów dostarczanych jest do Wielkiej Brytanii przez port Dover, dlatego też w tej chwili we Freightlink skupiamy się na tej niezwykle ważnej trasie.
Bardzo prawdopodobne jest, że jakiekolwiek wprowadzone zmiany będą miały ogromny wpływ na port Dover oraz terminal Folkestone. Przez te trasy przeprawiana jest największa liczba towarów.
Nie jesteśmy specjalistami od odprawy celnej (jednak jesteśmy największym europejskim agentem oferującym przeprawy promowe!). Stworzyliśmy natomiast dla Państwa wykres, mający pokazać w jaki sposób prawdopodobnie będą odbywały się procedury celne. Pobierz wykres: EU Customs Union Post-Brexit flow chart
W tej chwili procedury celne w Wielkiej Brytanii zajmują niezwykle dużo czasu, wymagają odpowiedniej wiedzy, oraz organizacji odprawy celnej odpowiednio wcześniej – by uzyskać potwierdzenie. Po Brexicie, obecne procedury nie będą już wystarczające efektywne. Szczególnie biorąc pod uwagę ilość pojazdów przeprawiających się do Dover czy do Folkestone. Zastanawiamy się również nad małymi i średnimi firmami i kurierami, którzy nie mają doświadczenia w odprawach celnych, wciąż transportując ogromne ilości towarów. Istnieją również pojazdy przewożące towary w małych pojazdach – na biletach pasażerskich. Te rezerwacje również będą musiały przechodzić przez odprawę celną.
Zakładając, że taryfa 0 zostanie zastosowana w tym przypadku, nowe procedury:
- muszą skupiać się na przechowywaniu danych
- muszą być łatwo dostępne, łatwe w zrozumieniu i użyciu oraz otwarte na wszelkie informacje o towarach
- muszą być niezwykle łatwe by umożliwić szybki transport
Jeżeli nowe przepisy sprostają wymaganiom tras Folkestone / Dover – Calais, wszystkie inne trasy powinny być bezproblemowe.