Okręt armatora Viking Line, M/S Viking Grace będzie pierwszym okrętem wyposażonym w „Rotor Sail” (wirnik), dzięki czemu będzie napędzany siłą wiatru.
Wykorzystanie siły wiatru pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa do około 900 ton rocznie, operując na trasie Turku – Stockholm od 12 kwietnia 2018 roku.
Cylindryczny wirnik żagla na statku ma 24 metry wysokości i wykorzystuje efekt Magnusa do napędu. Gdy wirnik się obraca, przepływająca różnica powietrza i ciśnienia napędza prom do przodu. System automatycznie reaguje na zmiany kierunku lub siły wiatru.
Okręt Viking Grace, operujący od 2013 roku, jest jednym z najbardziej przyjaznych środowisku promów na Świecie. Wykorzystuje on Skroplony Gaz Ziemny (LNG), dzięki czemu emisja spalin do środowiska jest minimalna, a jakikolwiek hałas jest ograniczony.
Jan Hanses, Dyrektor Generalny Viking Line powiedział:
„Bardzo ważne jest dla nas promowanie wszelkich sposobów, mających przyczynić się do ochrony środowiska i morza. Pragniemy zastosować wszelkie metody mające zminimalizować impakt na środowisku. Norsepower, z siedzibą w Finlandii stworzyło najwyższej jakości rozwiązanie, które przyczyni się do mniejszego zużycia paliwa. Jesteśmy dumni z tego faktu, że Viking Grace, będzie pierwszym statkiem pasażerskim na Świecie, który wykorzysta tę technikę.”
Viking Line ogłosiło, że to samo rozwiązanie co w M/S Viking Grace, zostanie również zbudowane w nowym okręcie, który ma zacząć opferować przeprawy od 2020 roku. Zbudowany w Chinach statek, będzie miał wbudowane dwa wirniki (Rotor Sail), które podwoją możliwość wykorzystania siły wiatru.