W przyszłym roku możliwe jest zwiększenie jest dopuszczalnej wagi całkowitej pojazdu na szwedzkich drogach. Szwedzki rząd planuje zwiększyć ją do 74 ton – by zrównać je z limitami w Finlandii.
Prawo & Oszczędności
Rząd planuje zwiększyć dopuszczalną masę całkowitą pojazdów by móc korzystać z transportu drogowego w miejscach, w których transport koleją lub promem jest niemożliwy. Dodatkowo zwiększenie limitów pozwoli zaszczędzić (!). Dzięki temu, że jedna ciężarówka będzie mogła przewieść więcej towaru, nie będzie konieczne wysyłanie innych pojazdów. Zaoszczędzi to paliwo oraz zwolni inny pojazd, który może zostać wykorzystany do kolejnego transportu.
Zwiększenie ilości ciężarówek
Rząd niemiecki obawia się natomiast zwiększenia ilości ciężarówek na drogach. Dlatego też powstają plany by przenieść transporty tradycyjnymi ciężarówkami na koleje i w miare możliwości – promy.
Hiszpański Dział Transportowy
Rząd Hiszpański również planuje zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów na drogach. Plany obejmują zwiększenie masy z 40 do 44 ton.
Prognoza na przyszłość
Najczęszą spotykaną krytyką wyżej wymienionych planów jest pytanie na jak długie zestawy można zezwolić? W tej chwili standardowy tir ma 16,5m długości, jednak istnieją również zestawy mierzące 18,75m i 25,25m. Czy przy zwiększeniu dopuszczalnej masy pojazdów zwiększy się również ich długość?
Najważniejsze problemy z tym związane dotyczą budowy dróg, stacji paliwowych, skrzyżowań, mostów. Większość niestety nie jest przystosowana do tego typu dłogości pojazdów, lub do dodatkowego ciężaru. Koszt przebudowy infrastruktury może wynieść biliony Euro.
Na tę chwilę jedyne co możemy zrobić to czekać i zobaczyć, co z tych planów wyniknie.