Pomimo reputacji branży, firmy transportowe wprowadzają zmiany niezbędne do zmniejszenia ich wpływu na środowisko.
A zatem, co firmy z Wielkiej Brytanii i UE naprawdę myślą o przyszłości transportu towarowego?
Poprosiliśmy 53 firmy (w tym przewoźników i kurierów) z Wielkiej Brytanii i UE o podzielenie się przemyśleniami na temat sektora transportu i zrównoważonego rozwoju.
Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Ogólnie rzecz biorąc, 7 na 10 uczestników stwierdziło, że nie może się doczekać, kiedy branża przewozów towarowych stanie się bardziej przyjazna dla środowiska.
Tymczasem prawie 3 na 10 osób stwierdziło, że „tak naprawdę o tym nie myślało”.
Ponad dwie trzecie uczestników stwierdziło, że ich firma zaczęła aktywnie zmniejszać swój wpływ na środowisko – na przykład poprzez ulepszanie opakowań, modernizację floty i wybór bardziej ekologicznych źródeł energii.
Następnie zapytaliśmy te same firmy, czy zaangażowanie operatora promów towarowych w zrównoważony rozwój wpłynęłoby na ich decyzje dotyczące zakupu biletów.
66% uczestników odpowiedziało, że wpływ promu/operatora promu na środowisko wpłynie na ich decyzję o zakupie.
Jednak 1 na 5 uczestników, którzy powiedzieli „tak”, dodał, że wpływ operatora promowego na środowisko wpłynąłby na ich decyzję o zakupie tylko wtedy, gdyby nie było znaczącej różnicy w cenie.
Nie było zauważalnej różnicy w nastawieniu do przyszłości przewozów towarowych między Wielką Brytanią a krajami UE. Pokazuje to, że podczas gdy branża generalnie oczekuje „bardziej ekologicznej” przyszłości, najważniejszą kwestią przy organizowaniu transportu towarów promem lub tunelem jest… cena.
Być może nie jest to zaskakujące, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, jak trudne były ostatnie lata dla tak wielu firm. Teraz, wraz z dodaniem systemu EU ETS dla żeglugi, operatorzy promów i przedsiębiorstwa żeglugowe będą musiały zapewnić, że wszelkie dalsze postępy będą wystarczające do wspierania ich działalności przez kilka następnych lat.
Co to jest EU ETS?
EU ETS zapewni roczny przydział emisji CO2.
Każdego roku firmy otrzymują wystarczającą liczbę uprawnień, aby pokryć całkowitą emisję. Ma to przekonać armatorów do zmniejszenia ogólnego śladu węglowego poprzez zapewnienie zachęty finansowej.
Uprawnienia można sprzedać, kupić lub przenieść.
Rozwój technologii ograniczających ich ogólną emisję może wiązać się z krótkotrwałym wzrostem całkowitej emisji przedsiębiorstwa/armatora. Z tego powodu właściciele statków mogą kupować dodatkowe (niewykorzystane) uprawnienia od innych przedsiębiorstw, sprzedawać własne niewykorzystane uprawnienia, a także przenosić niewykorzystane uprawnienia z jednego roku na następny.
To nadal umożliwia zmniejszenie całkowitej liczby emisji, a także oznacza, że firmy ograniczają tylko niepotrzebne emisje.
Z biegiem czasu limit emisji jest zmniejszany
W miarę jak firmy przyzwyczajają się do ograniczania niepotrzebnych emisji i opracowują procesy ułatwiające to, pułap całkowitej emisji będzie zmniejszany każdego roku.
EU ETS dla żeglugi zostanie wdrożony w trzech etapach w ciągu najbliższych trzech lat.
EUA (uprawnienia do emisji UE) zostaną w tym okresie zmniejszone o:
- 40% redukcja uprawnień EUA od 1 stycznia 2024 r
- 70% redukcja uprawnień EUA od 1 stycznia 2025 r
- 100% redukcja uprawnień EUA od 1 stycznia 2026 r
Redukcja jednostek EUA, wyceniana w chwili pisania tego tekstu na prawie 100 euro za tonę CO2, będzie miała zastosowanie do wszystkich europejskich tras promowych.
Przyszłość transportu towarowego
W nadchodzących latach armatorzy, którzy nie zredukują emisji CO2 zgodnie z EU ETS, mogą ponieść wysokie grzywny/kary, a nawet mieć swoje statki wstrzymane od ruchu.
Jak pokazują wyniki naszej ankiety, firmy z branży przewozów towarowych nie mogą się doczekać bardziej ekologicznej przyszłości dzięki bardziej ekologicznym promom. Jednak cena, jak zauważył jeden z uczestników, „jest królem” i pozostanie kwestią numer jeden w przyszłości.
Zrównoważone innowacje wprowadzane do przodu muszą również stawiać na pierwszym miejscu zyski, aby chronić branżę przewozów towarowych w przyszłości.
Podczas gdy branża logistyczna ewoluuje, aby sprostać wymaganiom ETS, jak zwykle będziemy Cię na bieżąco informować o najnowszych wiadomościach branżowych.
Zapisz się na naszą listę mailingową i nigdy nie przegap aktualizacji.