Pakiet Mobilności UE to zbiór inicjatyw mających na celu poruszenie szeregu kwestii związanych z branżą transportu drogowego w UE, w tym sprawiedliwości społecznej, konkurencji i wydajności.
Poniżej przedstawiamy nowe przepisy, które zostały niedawno wprowadzone w życie oraz będą obowiązywać w 2022 roku i kolejnych latach.
Rejestrowanie przekroczenia granicy w tachografie
Od 2 lutego 2022 r. obowiązkowe staje się rejestrowanie w tachografie kraju, do którego wjeżdżamy, przy przekraczaniu granicy. Celem tego rozporządzenia jest zwiększenie kontroli nad kabotażem.
Nowsze tachografy będą automatycznie rejestrowały przekroczenie granicy, ale warto sprawdzić, czy nie trzeba wprowadzić zmian manualnie.
Nowe przepisy dotyczące delegowania
Wszyscy pracownicy w UE, niezależnie od kraju, mają prawo do takich samych warunków pracy. Transgraniczny transport towarów i zasady kabotażu są takie same dla wszystkich, aby zapewnić uczciwą konkurencję i równe płace.
Dodatkowe przepisy kabotażowe
Od 21 lutego 2022 r. należy przestrzegać czterodniowego okresu ,,cooling-off'' (zawieszenie przewozów kabotażowych) po wyczerpaniu nakładu pracy kabotażowej.
Zwrot pojazdów do państwa członkowskiego
Aby zapobiec nielegalnemu kabotażowi. Kierowcy i pojazdy muszą powrócić w ciągu ośmiu tygodni do jednego z centrów operacyjnych w państwie członkowskim po jego opuszczeniu.
Wymogi dotyczące zezwoleń dla pojazdów o masie powyżej 2,5 tony
Od 21 maja 2022 r. pojazdy w transporcie międzynarodowym o masie powyżej 2,5 tony muszą spełniać wymogi dostępu zawodowego (occupational access requirements).
Prowadzenie dokumentacji przez 56 dni
Od 31 grudnia 2024 r. kierowcy muszą mieć przy sobie dowód przepracowanych godzin (czas pracy, jazdy, dyżuru i odpoczynku) w danym dniu i w ciągu ostatnich 56 dni. Ma to na celu poprawę kontroli i jakości tygodniowych okresów odpoczynku.
Tachografy dla pojazdów o masie powyżej 2,5 tony wykonujących przewozy międzynarodowe
Od 2026 r. pojazdy o masie powyżej 2,5 tony muszą posiadać tachografy oraz przestrzegać przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Ma to na celu zapobieganie problemom związanymi z konkurencją wynikającymi z obecności samochodów dostawczych z kabinami sypialnymi. Zwiększy to również bezpieczeństwo na drogach.
Obowiązkowe tachografy typu smart nowej generacji
Od 21 sierpnia 2023 r. wszystkie nowe pojazdy użytkowe o masie powyżej 3,5 tony muszą być wyposażone w tachograf typu smart nowej generacji (wersja 2). Dotyczy to również nowych kart do tachografów.
For more information, visit the EU Mobility Package website.