Na początku roku pisaliśmy o godzinach pracy kierowców. Ważna pytanie, które następnie się pojawiło dotyczyło tego, jak poprawnie korzystać z tachografu podczas przepraw promowych.
Korzystając z przepraw promowych możesz zignorować zakłócenia w przerwach, o ile nie występują one częsciej niż dwa razy w ciągu przerwy(raz żeby wjechać na prom i raz żeby z niego zjechać). Te zakłócenia nie mogą trwać więcej niż 1 godzinę. Nie naliczają się one do czasu przerwy.
Jeżeli przeprawa promowa zakłóciła Ci czas odpoczynku, będziesz musiał skorzystać z regularnej 11-godzinnej przerwy. Nie możesz zmniejszyć tego czasu.
W sytuacji w której zakłócenia trwają więcej niż 1 godzinę, będziesz musiał skorzystać z pełnej przerwy.
W jaki sposób ustawię mój tachograf na tak zwany „tryb promowy”?
Większość nowoczesnych tachografów będzie miała możliwość ustawienia (prom/pociąg) lub podobne. Jeżeli przeprawa promowa będzie częścią Twojego dziennego odpoczynku, po przyjeździe do portu i odprawie, ustaw tachograf w tryb odpoczynku. Przed wjazdem na prom wybierz opcję „prom”. Dzięki temu zostanie odnotowany powód przerwania odpoczynku.
Podczas wjazdu na prom tachograf autoamtycznie przestawi się na jazdę, musisz pamiętać o tym, by ponownie ustawić tryb odpoczynku.
Po ukończeniu 11 godzin przerwy, po zjeździe z promu, ponownie zmień ustawienia promu na jazdę – dzięki temu możesz dalej pracować.
Jeżeli po zjeździe z promu będziesz kontynuował przerwę, wybierz ponownie „tryb promowy”, dzięki temu powód przerwania odpoczynku zostanie odnotowany. Gdy zaparkujesz już pojazd w bezpiecznym miejscu, ustaw tryb odpoczynku.
Tryb promowy to tak właściwie sposób na odnotowanie, dlaczego Twój ciągły odpoczynek był przerywany (przy wjeździe i zjeździe na prom). Powinien być on używany tylko w przypadku, gdy kierowca nalicza przeprawę promową do dziennego odpoczynku.