Czy kiedykolwiek próbowałeś zważyć prom? My też nie. Najlepiej zostawić to ekspertom.
Na szczęście obliczenie wagi statku może być łatwiejsze niż się wydaje. W rzeczywistości, zgodnie z naszymi informacjami, istnieją dwie główne metody.
Pierwsza z nich polega na zważeniu wszystkich części, z których zbudowany jest statek. Może to być długi i skomplikowany proces. Chociaż architekci statków mogą dokonywać takich obliczeń, metoda ta często jest niedokładna.
Istnieje jednak lepszy sposób...
Zasada Archimedesa
Zasada Archimedesa mówi, że objętość wody wypartej przez zanurzone ciało jest dokładnie równa ciężarowi zanurzonego ciała.
Tak więc objętość wypartej wody musi być nam znana. A ponieważ zasolenie wody morskiej będzie miało wpływ na pływalność statku, należy również zmierzyć gęstość wody.
Dzięki Archimedesowi i jego stosunkowo podstawowym teoriom na temat unoszenia się na wodzie, możemy w rzeczywistości przewidzieć wagę statków z dokładnością do jednego punktu.
Liczby na boku kadłuba statku
Następnym razem, gdy zobaczysz statek, z pewnością zauważysz liczby namalowane na boku kadłuba. Te znaki wyporności wskazują wyporność spowodowaną przez statek w różnych warunkach obciążenia. Oznaczenia te pozwalają nam obliczyć ilość wypartej wody, co z kolei daje nam masę statku.
Maksymalne zanurzenie jest oznaczone pierścieniem z prostą linią pośrodku. Znak ten, zwany linią Plimsoll, został nazwany na cześć Samuela Plimsolla, angielskiego polityka, który pracował nad zwiększeniem bezpieczeństwa marynarzy. Wyraźny znak na burcie zapobiega przeciążeniu statku.
Ile ważą promy?
To zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim od ogólnego rozmiaru i ładowności. Na przykład Stena Estrid to prom pasażersko-samochodowy typu „Ro-Pax”, który pływa dla Stena Line na trasie Holyhead–Dublin. Jest to pierwszy prom w klasie E-Flexer i został dostarczony do firmy 15 listopada 2019 roku. Jego tonaż brutto wynosi 41 671.
Stena Hollandica, obsługująca trasę Harwich – Hoek van Holland na Morzu Północnym, ma tonaż brutto ponad 64 000 ton. Ich pojemność ładunkowa wynosi odpowiednio 3 100 i 5 566 metrów sześciennych.
Korzystając z zasady Archimedesa, proces określania wagi promu staje się znacznie prostszy.
Jaki jest najcięższy statek na świecie?
Najcięższym statkiem na świecie jest Pioneering Spirit.
Zwodowany w 2013 roku i pierwotnie nazwany Pieter Schelte, szwajcarski Pioneering Spirit jest statkiem dźwigowym, którego zadaniem jako największego statku budowlanego na świecie jest instalowanie i usuwanie platform naftowych i gazowych, a także wykonywanie instalacji rurociągowych. Wspomagają ją dwie barki o nazwach Iron Lady i Bumblebee.
Jako najcięższy prom, jaki kiedykolwiek wyprodukowano, Pioneering Spirit ma tonaż brutto 403 342 ton.
Tymczasem od grudnia 2023 r. największy statek wycieczkowy na świecie, Icon of the Seas, ma tonaż brutto 248 336 ton, 365 metrów długości i może pomieścić do 7600 pasażerów.
To wszystko na temat metod ważenia promów. Teraz nadszedł czas, aby zarezerwować następną przeprawę! Jako jeden z największych (i najwyżej ocenianych) agentów sprzedaży biletów promowych w Europie, możemy w tym pomóc.
Zaoszczędź pieniądze, rezerwując u nas bilety na promy towarowe.