Ostatnio wprowadzone zostały zmiany w przepisach stanowiących o czasie pracy kierowców. Każdy kierowca poruszający się po terenie Unii Europejskiej oraz każdy pracodawca powinien je znać. Ważne jest to nie tylko dla zdrowia kierowcy ale również dla bezpieczeństwa innych uczestników ruchu drogowego. Poniżej przedstawiamy Państwu najważniejsze informacje na ten temat.
Czas jazdy
Przepisy europejskie dotyczą każdego kierowcy, który porusza się pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony po terytorium Unii Europejskiej, Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Szwajcarii.
Kierowca nie powinien jechać więcej niż:
- 9 godzin dziennie – może to być przedłużone do 10 godzin, dwa razy w tygodniu
- 56 godzin tygodniowo
- 90 godzin w ciągu dwóch tygodni
Przerwy & Odpoczynek
Wszyscy europejscy kierowcy pojazdów ciężarowych muszą mieć:
- Przynajmniej 11 godzin odpoczynku każdego dnia – to może zostać zmniejszone do 9 godzin odpoczynku 3 razy w ciągu dwóch tygodnii
- Nieprzerwaną, 45 godzinną przerwę każdego tygodnia – z dala od pojazdu (to prawo europejskie zostało ostatnio wyjaśnione przez ETF & European Court of Justice) – możesz zmniejszyć to do 24 godzin co drugi tydzień
- Przerwę lub przerwy sumujące się na co najmniej 45 minut po przejechaniu nie więcej niż 4 godzin i 30 minut
- Tygodniową przerwę po pracy 24 godziny dziennie przez 6 dni z rzędu, licząc od dnia w którym ostatnia tygodniowa przerwa została wykorzystana
Przeprawy promowe
Korzystając z przepraw promowych możesz zignorować zakłócenia w przerwach, o ile nie występują one częsciej niż dwa razy w ciągu przerwy(raz żeby wjechać na prom i raz żeby z niego zjechać). Te zakłócenia nie mogą trwać więcej niż 1 godzinę. Nie naliczają się one do czasu przerwy.
Jeżeli przeprawa promowa zakłóciła Ci czas odpoczynku, będziesz musiał skorzystać z regularnej 11-godzinnej przerwy. Nie możesz zmniejszyć tego czasu.
W sytuacji w której zakłócenia trwają więcej niż 1 godzinę, będziesz musiał skorzystać z pełnej przerwy.
Pamiętaj, że zgodnie ze standardami europejskimi trasa kierowcy musi zostać zapisana na tachografie.
Po więcej informacji zapraszamy na oficjalną stronę rządową.