Eurotunnel to jeden z najbezpieczniejszych terminali łączących Europę z Wielką Brytanią. Zainstalowane urządzenia i procedury kontrolne mają zapewnić bezpieczeństwo dla kierowców oraz ładunków przewożonych w pojazdach. Wszystkie kontrole bezpieczeństwa mają miejsce PRZED przeprawą.
Procedury bezpieczeństwa oraz odprawa różnią się od tych spotykanych w portach. Metody wykrywania jakichkolwiek zagrożeń są bardzo zaawansowane. Po francuskiej stronie oprócz pracowników oraz obecności kontroli granicznej (Francuskiej i Brytyjskiej) zastosowano:
- 40m ogrodzenie, otaczające cały francuski terminal - ponad 650 haktary
- ogrodzenia otaczające platformy, detektory na podczerwień, monitoring(setki kamer), detektory ruchu - bu zapewnić jak najwyższy poziom ochrony
- specjalny parking dla kierowców, w którym mogą spokojnie poczekać na załadunek
Dodatkowo pojazdy są szczegółowo sprawdzane metodami opisanymi poniżej:
1) Pasywny skaner mikrofalowy - PMMW (dotyczy ciężarówek i tirów)
W pierwszej kolejności pojazdy ciężarowe przechodzą przez skanownie pojazdu, skaner wygląda jak dwie ogromne baterie słoneczne nachylone pod kątem 45 stopni. Skaner pokaże czy ktoś ukrywa się w pojeżdzie lub naczpie. Jeżeli skaner ujawni jakiekolwiek nieprawidłowości, pojazd poddany będzie dalszym kontrolom.
2) Nowa & Skuteczna kontrola
Siedem pasm pozwala na kontrolę 14 pojazdów jednocześnie z pomocą psów policyjnych. Wcześniej używano testerów dwutlenku węgla lecz zrezygnowano z nich, ponieważ psy były dokładniejsze. Nie jest to obowiązkowa procedura jednak jest zalecana (85% nielegalnych imigrantów jest wykrywanych przy tej kontroli). Dodatkowo warto zaznaczyć, że zajmie ona tylko 5 minut.
- jeżeli ta kontola wykaże obecność kogokolwiek w pojeździe, następuje szczegółowe przeszukanie
- w międzyczasie kierowcy otrzymują pieczątke w CRM potwierdzającą kontrolę
3) Kontrole cargo
Pojazdy cargo są także losowo wybierane do przejścia przez Euroscan/Prześwietlenie. To pokazuje czy w pojeździe są przewożone materiały wybuchowe, broń czy nielegalne substancje.
4) Straż graniczna
Terminal Francuski: Straż graniczna sprawdza pojazd zwracając uwagę na obecność narkotyków, nilegalnych materiałów, imigrantów. Dodatkowo może skierować pojazd na prześwietlenie oraz w razie dalszych podejrzeń, rozładować pojazd i użyć psów policyjnych.
Terminal w Wielkiej Brytanii (United Kingdom Immigration services (UKBF): Straż graniczna sprawdza paszporty i przeszukuje pojazdy pod kątem obecności nielegalnych imigrantów. Mogą zostać użyte detektory wykrywające obecność ludzi w pojeździe. Dodatkowo sprawdzane jest, czy pojazd nie przewozi papierosów, alkoholu, narkotyków lub innych nielegalnych substancji. Od momentu sprawdzenia paszportów, jeżeli w Twoim pojeździe znajdzie się nielegalny imigrant, możesz zostać obciążony grzywną, nawet do 2000 funtów za osobę.
5) Wjazd & Wyjazd
Po przejściu przez kontrole, kierowca przechodzi do "Self Check-In".
Po rezerwacji z Freightlink, otrzymasz unikalny numer referencyjny. Po podjechaniu do okienka, wybierz język i wpisz numer rezerwacji. W kolejnym etapie zostaniesz skierowany na pierwszy dostępny pociąg. Po załadowaniu zostaniesz poproszony o opuszczenie pojazdu. Upewnij się, że silnik został wyłączony, a pojazd zamknięty. Ze względów bezpieczeństwa nie jest możliwe, żeby kierowca pozostał w pojeździe podczas przeprawy. Kierowcy zabierani zostają do tak zwanego ''Club Car", który jest dedykowanym wagonem w pociągu, w którym kierowcy mogą zrelaksować się i coś zjeść przez 35 minut trwania podróży.
Więcej informacji znajdziesz z poradniku: Eurotunnel Boarding Instructions.