Prywatnie finansowany producent lotniczy i firma lotnictwa kosmicznego, Blue Origin, zamierza wykorzystać prom Ro-Ro, będący wcześniej własnością Stena Line jako lądowisko do rakiety kosmicznej.
Firma Blue Origin, założona w 2000 roku przez właściciela Amazona, Jeffa Bezosa, użyje promu o wadze 11 000 ton, do pierwszego etapu lądowania rakiety statku kosmicznego.
Organizacje kosmiczne, takie jak NASA i ESA, wykorzystywały dawniej jednorazowe rakiety, pozwalając im spalić się w atmosferze po udanym przeniesieniu ładunku na orbitę. Blue Origin wykorzysta podobne podejście do swojego konkurenta, SpaceX, lądując drogie wzmacniacze, aby można je było ponownie wykorzystać.
Zakupiony w sierpniu Frachtowiec Stena (poprzednio działający na trasie Harwich - Rotterdam) zostanie zmodernizowany, aby nie tylko pełnił rolę lądowiska do odzyskania rakiet, ale także był sposobem transportu komponentów rakietowych z miejsca produkcji do wyrzutni w Cape Canaveral. Spodziewa się, że pierwsza rakieta klasy New Glenn zostanie wystrzelona w 2021 roku.
"Nazwany imieniem pionierskiego astronauty Johna Glenna, New Glenn jest pojazdem pojedynczej konfiguracji ciężkich ładunków, zdolnym do rutynowego przewożenia ludzi i ładunków na orbitę wokół Ziemi i poza nią. Wyposażony w pierwszy etap wielokrotnego użytku, zbudowany na 25 misji, New Glenn zbuduje drogę w kosmos.
New Glenn startuje z Launch Complex 36 w Cape Canaveral. Po etapie separacji pierwszy etap przyleci z powrotem na Ziemię i wyląduje na dystansie blisko 1000 km na poruszającym się statku, umożliwiając wzmacniaczowi wylądowanie w trudnych morskich stanach. Silniki drugiego stopnia zapalają się, a 7-metrowa owiewka oddziela się. Misja zakończy się, gdy ładunek zostanie bezpiecznie dostarczony na orbitę."
Blue Origin