Tachografy przeszły długą drogę, począwszy od tradycyjnych, analogowych płyt z woskowanego papieru. Obecne cyfrowe tachografy składają się z elektronicznego urządzenia pamięci i cyfrowej karty kierowcy, które przechowują na odległość odpowiednią prędkość i aktywność kierowcy. Kolejna wersja tachografu, zwana „inteligentnym” tachografem przyniesie ze sobą dodatkowe funkcje dla ulepszonych zapisów aktywności kierowcy.
Pisaliśmy niedawno o o ważności prawidłowego ustawienia obecnych tachografów cyfrowych na promach, ale nowe inteligentne tachografy wykorzystują pozycjonowanie satelitarne GNSS (ogólnoświatowy cywilny system nawigacji), technologię komunikacji krótkiego zasięgu i systemy telematyczne dla lepszego egzekwowania dróg, inteligentniejszego parkowania i zapewniania operatorom zdalnego dostępu do odpowiednich danych.
Obecne cyfrowe tachografy zapisują ręcznie wprowadzony kod kraju. Jednak tachografy następnej generacji automatycznie zapisują dokładną lokalizację w trzech punktach (lokalizacji początkowej, co trzy godziny i lokalizacji docelowej), umożliwiając funkcjonariuszom odpowiedzialnym za kontrole drogowe łatwe ustalenie, czy dane tachografu są dokładne bez zatrzymywania przejeżdżającego pojazdu.
Tachografy czwartej generacji będą również w stanie udostępniać dane innym systemom telematycznym na pokładzie. Dzięki temu wszystkie informacje będą dostępne z jednego miejsca w czasie rzeczywistym.
Zgodnie z załącznikiem 1C ustawodawstwa UE, od czerwca 2019 roku wszystkie nowe ciężarówki będą musiały posiadać w standardzie inteligentne tachografy. Szacuje się jednak, że istniejące pojazdy będą miały czas do 2024 roku na zapewnienie, że posiadają zmodernizowane inteligentne urządzenie.
Są również sugestie, że niedługo vany dostawcze mogą mieć obowiązek przestrzegania przepisów dotyczących tachografów i godzin pracy kierowców. Sami kierowcy vanów będą mieli obowiązek posiadania dodatkowych licencji. Istnieje prawdopodobieństwo, że vany dostawcze o masie startowej poniżej 2,4 tony i przemieszczające się na rynku krajowym będą zwolnione z tej nowej decyzji i będzie miała ona zastosowanie wyłącznie w przypadku pojazdów „do wynajęcia”, powyżej 2,4 tony.
Co sądzisz o inteligentnych tachografach? Czy będą one pomocne czy też utrudnią twoje operacje transportowe? Czy nowe tachografy i zasady dotyczące godzin pracy kierowców są dobrą wiadomością dla twojej firmy jako operatora vanów dostawczych?