Odpowiedź na pytanie, jak wyglądać będzie Wielka Brytania po wystąpieniu z EU, jest bardzo trudna i najprawdopodobniej będziemy potrzebować kilku lat zanim ją poznamy. Norwegia jest bardzo dobrym przykładem jak może wyglądać sytuacja przewoźników i kurierów.
Dostęp do rynku EEA (Europejskiego Obszaru Gospodarczego)
Jednym z głównych czynnikow, który będzie miał znaczący wpływ na przemysł transportowy jest dostęp do rynku EEA. Dostęp do Europejskiego Obszaru Gospodarczego zapewnia Norwegi swobodny przepływ osób, towarów i usług. Dla norweskich eksporterów stwarza to możliwość dodatkowego rozwoju handlu. W niektórych przypadkach niestety wymóg przeprowadzania skomplikowanych i długotrwałych procedur eksportowych nie został usunięty np. odprawy celne. Koszty przygotowania odpowiedniej dokumentacji, najczęściej nie są pokrywane przez przewoźnika lub kuriera, natomiast przez dostawcę lub odbiorcę towaru. Zasadniczym przedmiotem negocjacji między Wielką Brytanią i Unią Europejską będzie osiągnięcie dostępu do swobód wspólnego rynku EU przy zachowaniu minimum niezbędnych procedur.
Prędkość tranzytu między Calais i Dover
Jednym z poważnych zagadnień, w prowadzonej dyskusji będzie kontrola graniczna w Calais. W obrębie obszaru morskiego między Dover w Wielkiej Brytanii i Calais we Francji znanego także jako Cieśnina Kaletańska odbywa się prawie 70% całego importu i eksportu Wielkiej Brytanii. Aktualnie, dzięki umowie miedzy rządem Wielkiej Brytani i Francji kontrola celna przed wjazdem na terytorium Wielkiej Brytanii odbywa się w Calais.
Część francuskich polityków chciałaby zakończyć tę umowę jako efekt wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Usługi operatorów DFDS i P&O oraz pociągów Eurotunel w ogromnym stopniu zależą od prędkości zarządzania i rozładunku w Folkestone i Dover w Wielkiej Brytanii oraz Calais i Dunkierki we Francji. Bez wątpienia rządowi Wielkiej Brytani będzie bardzo zależeć na utrzymaniu obecnego stanu rzeczy i utrzymaniu kontroli celnej w Calais.
Karta ubezpieczenia zdrowotnego EHIC
Jak wiemy diabeł tkwi w szczegółach, dlatego warto przyjrzeć się umowie między Wielką Brytania a Unią Europejską z bliska. Obecna umowa zawarta przez przywódców Norwegii i Unii Europejskiej pozwala obywatelom Norwegii na swobodny dostęp do bezpłanej publicznej opieki zdrowotnej na terenie Unii Europejskiej. Brak odpowiedniej klauzuli w przyszlej umowie może spowodować wzrost składek ubezpieczeniowych dla Brytyjkich kurierów i przewoźników.
Kurierzy i przewoźncy zatrudniający kierowców Unii Europejskiej nie mieszkających w Wielkiej Brytanii.
Obywatele Unii Europejskiej mają prawo do podjęcia pracy na terytorium dowolnego Państwa Członkowskiego. Problem niedoboru wykwalifikowanych kierowców w Wielkiej Brytanii spowodował, że wiele angielskich firm zatrudniło kierowców pochodzących z krajów Unii Europejskiej . Według Stowarzyszenia Transportu Drogowego, brytyski przemysł transportowy stał się zbyt uzależniony od kierowców pochodzących z krajów Europy Wschodniej. Kwestia, czy nowa umowa między Wielką Brytania a Unią Europejską będzie pozwalała na swobodny przepływ pracowników, jest ciągle niejasna. Pomimo, że aktualna umowa między Norwegią a Unia Europejską pozwala Norwegom na podjęcie pracy na terytorium krajów członkowskich, istnieją pewne obszary polityki UE, które mają silniejszą kontrolę przepływów migracyjnych.
Opłaty za roaming na terytorium Unii Europejskiej
Przed referendum ws. Brexitu, przedstawiciele Parlamentu Europejskiego i unijnych krajów uzgodnili, że całkowite zniesienie dodatkowych opłat za rozmowy z telefonów komórkowych za granicą nastąpi w czerwcu 2017 roku. Co teraz nastąpi ? Wielka Brytania jest ciągle krajem członkowskim EU, tak więc do czasu opuszczenia Unii Europejskiej, obywatele Anglii mogą korzystać z przywilejów obniżonych opłat za roaming.