DFDS zawarło dziś umowę nabycia FRS Iberia/Maroc, oddziału niemieckiej firmy FRS GmbH & Co. KG. FRS Iberia/Maroc obsługuje trzy krótkodystansowe trasy promowe przez Cieśninę Gibraltarską, łączące Hiszpanię i Maroko.
"Cieszymy się, że możemy rozszerzyć naszą sieć na jeden ze znaczących europejskich rynków promowych, który, jak oczekujemy, będzie nadal wykazywał wysoki wzrost, wspierany przez trwający nearshoring łańcuchów dostaw do Europy", mówi Torben Carlsen, CEO DFDS.
"To świetna okazja do skalowania modelu biznesowego DFDS. Wykorzystamy nasze możliwości i doświadczenie, nie tylko z rynku krótkodystansowego na kanale La Manche, do dalszego rozwoju infrastruktury promowej w Cieśninie Gibraltarskiej, jednocześnie wspierając regionalną turystykę i handel", mówi Mathieu Girardin, szef DFDS Ferry Division i EVP.
"FRS Iberia/Maroc osiągnęła wielki sukces przez ponad dwie dekady. Cieszymy się, że znaleźliśmy partnera w DFDS, który będzie prowadził firmę w sprawdzony sposób, aby zapewnić jej dalszy rozwój i dbać o naszych pracowników", mówi Götz Becker, CEO FRS Group.Strategiczne dopasowanie
Przejęcie jest zgodne ze strategią DFDS polegającą na rozwoju i rozbudowie sieci transportowej skoncentrowanej na przewozie towarów w naczepach promami, transportem drogowym i kolejowym, a także na przewozie pasażerów.
Rozszerzy to śródziemnomorską sieć połączeń DFDS, która obecnie łączy Europę odpowiednio z Turcją i Tunezją. Oczekuje się, że organiczny wzrost rynku w regionie będzie nadal przewyższał poziomy wzrostu w Europie Północnej, wspierany przez zbliżanie łańcuchów dostaw produkcyjnych do rynków końcowych w Europie.
Integracja FRS Iberia/Maroc ma przynieść korzyści operacyjne, w tym alokację tonażu i korzyści wynikające z zastosowania modelu biznesowego z istniejących towarowych tras promowych oraz połączonych towarowych i pasażerskich tras krótkodystansowych na kanale La Manche.O FRS Iberia/Maroc
FRS Iberia/Maroc obsługuje trzy krótkodystansowe trasy promowe przez Cieśninę Gibraltarską: Algeciras-Tanger Med, Algeciras-Ceuta i Tarifa-Tanger Ville. Oczekuje się, że w 2023 r. przewiezionych zostanie łącznie 2,3 mln metrów sześciennych ładunków, 1,9 mln pasażerów i 370 tys. samochodów. Na trasach wykorzystywanych jest siedem statków o średnim wieku 23 lat. Firma ma siedzibę w Tarifie w Hiszpanii i rozpoczęła działalność w 2000 roku.
Największa trasa Algeciras-Tanger Med łączy największe porty przemysłowe Hiszpanii i Maroka. Przychody są równo podzielone między fracht i pasażerów. Na trasie kursują dwa własne promy towarowo-pasażerskie (ro-pax) i jeden wyczarterowany prom towarowy (ro-ro). Czas przeprawy wynosi 90 minut.
Klientami frachtowymi są zarówno regionalni, jak i ogólnoeuropejscy spedytorzy i przewoźnicy. Kluczowe sektory eksportu przemysłu marokańskiego to motoryzacja, tekstylia i owoce/warzywa.Szacuje się, że w 2023 r. całkowity rynek przewozów towarowych w Cieśninie Gibraltarskiej wzrośnie do około 475 tys. jednostek (ciężarówek i naczep). Całkowity rynek pasażerski ma wzrosnąć do około 6 mln pasażerów, podczas gdy liczba samochodów osiągnie 1,2 mln. Udział FRS Iberia w rynku wynosi 28-30%, w zależności od sektora. Oczekuje się, że wszystkie trzy sektory będą rosły o 5-10% rocznie przez następne trzy lata.
DFDS